Minecraft – legopalikoita kouluun

Pelien käytöstä opetuksessa on puhuttu pitkään ja paljon, mutta silti niiden läpilyöntiä saadaan yhä odottaa. Omat muistikuvat drillimäisistä matikka-peleistä 90-luvun alusta selittävät pitkälti tilannetta: ero ”oikeiden” pelien ja koulukäyttöön tehtyjen opetuspelien välillä on suuri.

Kuitenkin pelejä tulisi saada valjastettua myös kieltenopetuksen käyttöön. Helsingin yliopistossa valmistunut tutkimus paljastaa karusti pelien potentiaalin kieltenoppimisen tukena:

Lukiolaispojat ovat ajaneet tyttöjen ohi parhaissa englannin kielen arvosanoissa. Tärkein erinomaisia arvosanoja selittävä tekijä on poikien tietokonepeleihin käyttämä aika. Pelejä ei kuitenkaan vielä hyödynnetä opetuksessa, vaikka tosipelaajien englannin arvosanojen keskiarvo on lähes 9, selviää Helsingin yliopiston nykykielten laitoksella tehdyistä opinnäytteistä.

Pelillisten elementtien historia opetuksessa on kuitenkin pitkä, onhan oppikirjoissa pyörinyt 80-luvulta saakka lautapelejä ja sanaleikkejä. Digitaalisten pelien myötä kuitenkin jäätiin kelkasta. Osaltaan tätä selittää pelien valtavat tuotantokustannukset. Suuren luokan peleihin uppoaa saman verran rahaa kuin kalleimpiin Hollywood-tuotantoihin. Toisaalta pelien pelaamiseen vaaditaan usein kalliita laitteita, joihin investoiminen saattaa kouluja arveluttaa.

Miten sitten pelejä voidaan ylipäätään käyttää luokassa, jos laitteisto on kallista ja oppilaat tottuneet suuren luokan peleihin? Jos tiedät vastauksen, lienet äkki-rikastumisen partaalla🙂

Meille muille riittää tässä vaiheessa hapuilu ja kokeilu. Täältä löytyy eväitä alustavan hapuilun pohjaksi.

Tällä hetkellä oma kokeiluni keskittyy muutamaan peliin, ja tässä postauksessa kerron niistä Minecraftista.

Minecraftin virtuaalimaailma koostu Lego-palikoiden kaltaisista kuutioista, jotka pelaaja voi hajottaa ja koota uudelleen. Eri materiaalista koostuvia kuutioita yhdistelemällä pelaajat luovat rakennelmia ja työkaluja.

Peliin on saatavilla suomalainen MinecraftEdu-modi, joka lisää peliin opettajan työkaluja, kuten maailman pysäyttämisen, tehtävien annon ja muokkaustyökalut. Ensimmäisten kokeilujen perusteella modi helpottaa ainakin palvelimen perustamista valtavasti, joten sitä voi lämmöllä suositella kokeilijalle opetuksen tueksi.

Kakkuresepti Minecraftissa

Opetuskokeilun ajatuksena on antaa oppilaille tehtäviä, joiden suorittaminen onnistuu vain (/nopeammin) ryhmässä, ja kannustaa tätä kautta käyttämään kieltä. Pelaaminen loisi siis ympäristön autenttiselle kielenkäytölle. Vertaan tilannetta perinteisiin ravintola-dialogeihin, joissa eläytyminen on usein vaikeaa ja suorittaminen mekaanista. Pelien vahva puoli on tunnetusti niiden immersiivisyys, kyky imeä pelaaja maailmaansa. Uskon tätä kautta tapahtuvan kommunikaation olevan myös merkityksellisempää oppilaille itselleen.

Projekteja voidaan sitoa vahvemmin kieltenopetuksen kontekstiin suunnittelemalla ja koordinoimalla rakentamista esimerkiksi wikeissä tai raportoimalla sen edistymistä blogeissa. Wiki-suunnittelu mahdollistaa myös useamman luokan tai koulun yhteiset projektit.

Tavoitteena on lopulta toteuttaa kansainvälisiä rakennusprojekteja, joissa oppilaat joutuvat todella käyttämään kieltä kulttuurien väliseen viestintään. Pelin avoin virtuaalimaailma mahdollistaa myös informaalit kohtaamiset luokkatilanteen ulkopuolella.

Kuvittele se hetki, kun oppilas illalla pelatessaan tajuaa vastaantulevan hahmon olevan toisesta kulttuurista. Tällaisissa tilanteissa on siemen oikeaan, merkitykselliseen kieltenoppimiseen.

Sunset in Minecraft, courtesy of burntcustard

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: