QR-koodit – tulevaisuuden käyntikortit ja oppikirjat?

QR-koodeja näkee kaikkialla. Oletko kävellyt bussipysäkille viime aikoina? Ainakin täällä suomi-neidon navassa, Tampereella QR-koodit ovat pesiytyneet nysse-pysäkeille. Oletko nähnyt käyntikortteja hetkeen? Monella on lompakossaan QR-koodi, jonka skannaamalla puhelimen yhteystietoihin tallentuvat omat tiedot. Mutta mitä näillä näennäisen satunnaisilla sutuilla sitten tekee kouluissa?

QR-koodin (Quick-response-code) juuret ovat Japanissa, jossa se on kehitetty teollisuuden tarpeisiin. Perinteiseen viivakoodiin (maitopurkin kyljessä, tiedätte kyllä) mahtuu maksimissaan 20 numeron sarjoja, joilla yleensä tunnistetaan kassalla tuote toisista. QR-koodissa informaatiota on sen sijaan enemmän. Yhteen koodiin voi upottaa jopa 7000 merkkiä. Pitkiä viivakoodeja, joku ajattelee nyt. Näistä voi kuitenkin olla hyötyä myös opetuksessa, pohditaan seuraavaksi miten.

QRCode

Saatko selville, mitä tämän koodin taakse kätkeytyy?

QR-koodit itsessään ovat tylsiä mutta niiden avulla voidaan rikastaa montaa köyhempää oppimateriaalia. Esimerkiksi oppikirjan kappaleen loppuun voisi lisätä koodin, joka vie skannaajansa oikeaan Google-Streetview -näkymään kappaleen tapahtumapaikasta. Entäpä armolliset välipalat, musiikkikappaleet, joita ainakin yläkoulun oppikirjoissa viljellään laajalti? QR-koodi sanoituksen jatkeena voisi avata kappaleen musiikkivideon Youtubessa, tai mahdollistaa yksinkertaisesti kappaleen kuuntelun kotona avaamalla äänitiedoston. Viimeisenä oma suosikkini: läksyjen jako QR-koodilla inspiroi ja helpottaa vähemmänkin motivoituneen oppilaan kotitehtävien merkitsemistä. Tunnin lopuksi QR-koodi tykille, ja läksyt skannautuvat myös takarivistä käsin, vaikka kirjat ja vihkot olisivat jo ennakoitu reppuun ennen välitunnin alkua.

QR-koodien vahvin puoli on mielestäni mahdollisuus kuroa umpeen digitaalista kuilua analogisten kirjojen ja rikkaiden verkkomateriaalien välillä. Liian usein tunneilla tuntuu siltä, että digitaaliset materiaalit, olivat ne sitten Youtube-videoita tai karttoja, ovat taukoa varsinaisesta oppimisesta, väliaika viihdetä, jolla ostetaan oppilaiden huomio taas hetkeksi. Integroituvuus on mielestäni tärkeimpiä konsepteja, kun opetusteknologiaa tuodaan kouluihin. QR-koodit ovat helppo ja ilmainen tapa lisätä kiinnostavaa digitaalista materiaalia perinteisen rinnalle.

Mihin sinä käyttäisit QR-koodeja? Jaa ideasi kommenteissa!

Työkaluja opettajalle:

  • QRStuff -sivustolla voit luoda omia koodejasi. Samanlaisia sivustoja on paljon, mutta tämä on mielestäni tasapainoisin: selkeä rakenne ja riittävästi vaihtoehtoja.
  • A Teacher’s bag of tricks sisältää kootusti ideoita QR-koodien käyttöön opetuksessa.
  • QART Coder antaa lisätä sekamelskan keskelle kuvia, jotka antavat ehkä vinkkiä sisältöä.

Teknisesti QR-koodi vaatii kamerallisen puhelimen (/tabletin) ja sovelluksen. Nykyään lähes kaikille mobiilikäyttöjärjestelmille on saatavilla lukija-ohjelma, joten tämä ei liene ongelma ainakaan pitkään.

Tästä löydät linkit eri puhelimille ladattaviin sovelluksiin:

Nokia Ovi (vanhemmat/ ei Lumia puhelimet)

Android

Apple

Lumian omistajat: Windows Phone käyttöjärjestelmässä QR-koodin lukija on sisäänrakennettuna!

Comments
2 Responses to “QR-koodit – tulevaisuuden käyntikortit ja oppikirjat?”
  1. Miia kirjoitti:

    Päädyin tähän blogiin etsiessäni vinkkejä QR-koodien käyttöön alakoulun kieltenopetuksessa. Mainioia ajatuksia ja esim. Minecraft tuntuu olevan kova sana alakouluikäisten poikien keskuudessa, kunpa peliä voisi muokata ja käyttää ilmaiseksi…! Ei sinulla olisi käytännön vinkkejä QR-koodien metsästykseen…?

    • miiku87 kirjoitti:

      Kiitos Miia kommentista! Minecraft on tosiaan maksullinen, mutta oletko huomannut, että siitä on saatavilla versio opetuskäyttöön, joka on puolet alkuperäisestä hinnasta (10-12€/lisenssi). Opetuskäyttöön suunnattu MinecraftEdu on muokkaus, joka asennetaan alkuperäisen Minecraftin ”päälle” ja se lisää opettajille työkaluja. Käy vilkaisemassa Minecraftedu.com sivulta hinnat ja kuvaus modista.

      QR-koodeista kannattaa kokeilla tuota linkittämääni qrstuff.comia. Tykkään sivustolla siitä, että esim. koodien väriä pääsee muokkaamaan. Oppilaille voi näin viestiä, että punaiset koodit liittyvät kielioppiin, vihreistä aukeaa video tai keltaisten takaa musiikkikappaleita. Väreillä voi myös esittää vaikka tehtävien vaikeustasoa.
      Kannattaa kokeilla jonkinlaista QR-koodirataa ympäri koulua, jossa oppilaat etsivät koodia ja ratkovat niistä saamiaan tehtäviä. Saadaan oppilaisiin vähän liikettä oppitunnilla!

      -Mikael

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: